از توسعه فوتبال زنان کتاب مینویسم/ماجرای تماس بلاتر با احمدی‌نژاد
از توسعه فوتبال زنان کتاب مینویسم/ماجرای تماس بلاتر با احمدی‌نژاد

فریده شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال با تایید صلاحیت هر سه گزینه انتخابات گفت: هر سه گزینه یعنی آقای تاج، ماجدی و محمدی در فوتبال تجربه دارند و باید دید مجمع با شناختی که دارد و بررسی‌ای که انجام داده، به چه کسی رای می‌دهد. امیدوارم هرکسی […]

فریده شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال با تایید صلاحیت هر سه گزینه انتخابات گفت: هر سه گزینه یعنی آقای تاج، ماجدی و محمدی در فوتبال تجربه دارند و باید دید مجمع با شناختی که دارد و بررسی‌ای که انجام داده، به چه کسی رای می‌دهد. امیدوارم هرکسی که رئیس می‌شود به نفع فدراسیون باشد و البته نگاه و فکر مثبتی به فوتبال بانوان هم داشته باشد.
وی درباره گمانه زنی‌هایی که نسبت به حضور یکی از گزینه‌ها در انتخابات مطرح می‌شد، تاکید کرد: در جایگاهی نیستم که تصمیمات را ارزش گذاری و یا وتو کنم. اینها تصمیمات فرا سازمانی است و قطعاً اگر گزینه‌ای مشکلی داشته باشد، تایید نمی‌شود. من هر سه گزینه را قبول دارم و باید دید تصمیم مجمع چه خواهد بود.
شجاعی با اشاره به فعالیت‌های فدراسیون فوتبال در زمان ریاست علی کفاشیان و نایب رئیسی او در بخش بانوان، تصریح کرد: هرچند آن اواخر اختلاف نظرهایی با کفاشیان داشتم اما او مدیر توانمندی بود. شاید اوایل دوران ریاست همه نسبت به حضور کفاشیان در فوتبال معترض بودند ولی او مدیر باهوش و کاربلدی بود که خیلی زود هم در فوتبال راه افتاد. مهمتر از همه اینکه کفاشیان آدم سالمی بود.
وی ادامه داد: رشد فوتبال بانوان در زمان علی کفاشیان سروصدا به پا کرد و ما تقریباً به همه چیز رسیدیم. اگر وقت داشته باشم یک کتاب می‌نویسم که به خاطر حمایت‌های کفاشیان و نگاه مثبت او در فوتبال بانوان از کجا به کجا رسیدیم. قطعاً فوتبال بانوان با نگاه مثبت رئیس فدراسیون است که رشد می‌کند.

فریده شجاعی در کنار علی کفاشیان

نایب رئیس و عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: کفاشیان در همه زمینه‌ها موفق بود. من هفت سال با او کار کردم و در جلسات مختلف بین المللی کنار کفاشیان بودم. به نظرم مدیر توانمندی بود و خدمات زیادی داشت. آرزو می‌کنم رئیس جدید فدراسیون هم راه او را دنبال کند.
شجاعی همچنین در خصوص دخالت‌های وزارت وقت ورزش در امور فوتبال که در نهایت منجر به برکناری اش از نایب رئیسی فدراسیون شد، اظهار کرد: من جزو کسانی بودم که مورد غضب وزارت ورزش قرار گرفتم. آنها کفاشیان را تحت فشار گذاشتند که من را برکنار کند. آخرش هم نفهمیدم دلیلش چه بود. به هر حال وزارت ورزش هم دخالت می‌کند. بستگی به خود وزیر دارد. بعضی از وزرا، اصلاً کاری به فوتبال ندارند ولی آن زمان خیلی نظارت و دخالت از سوی وزیر وجود داشت.
وی اظهار کرد: کفاشیان هم تحت تاثیر مافوقش بود. کاری به اختلافاتم با کفاشیان ندارم ولی هفت سال از کار در کنار او راضی بودم و همانطور که گفتم فوتبال زنان رشد زیادی داشت.
نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به مذاکراتش در فیفا و رئیس وقت فدراسیون جهانی یعنی «سپ بلاتر» در جهت رشد فوتبال زنان ایران گفت: پایه و اساس حضور تماشاگران زن در ورزشگاه همان زمان گذاشته شد. با کفاشیان یکی دو جلسه به فیفا رفتم و جلساتی با سپ بلاتر داشتیم. در جام جهانی هم بلاتر را دیدم. بلاتر آنقدر از توسعه فوتبال زنان در ایران شگفت زده بود که ایران را به عنوان نماینده آسیا در مسابقات المپیک زیر ۱۸ سال معرفی کرد. حتی بازی افتتاحیه هم بین ایران و ترکیه بود.
شجاعی تصریح کرد: وقتی بلاتر بازی دختران ایران را دید گفت “باورم نمی‌شود اینقدر پیشرفت کرده باشید”. او سپس پیشنهادات و «آفرهای» دیگری برای فوتبال بانوان داد. بلاتر حتی به ما پول زیادی برای ساخت سالن فوتسال و خوابگاه دختران اختصاص داد ولی خرج برنامه‌های کارلوس کی روش (سرمربی سابق تیم ملی) شد.
وی گفت: یک بار با بلاتر در سوئیس جلسه داشتیم و بحث حضور تماشاگران زن در ورزشگاه شد. او اتاقش را چند دقیقه ترک کرد. وقتی برگشت گفت که با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران صحبت و این درخواست را کردم.
نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال یادآور شد: جلسات زیادی داشتیم تا برگزاری فوتبال با حجاب را برای بانوان پیگیری کنیم. خودم هر زمانی می‌خواستم می‌توانستم به ورزشگاه بروم. چند بار با همسر افشین قطبی رفتم. چند بار هم دوره‌های آموزشی داوری بانوان داشتیم که مجوز گرفتیم و گروهی از داوران زن و مدرسان را برای تماشای بازی به ورزشگاه بردیم.