سهم یک درصدی ایران در تولید میگو/ ظرفیت‌های ساحلی استفاده شود
سهم یک درصدی ایران در تولید میگو/ ظرفیت‌های ساحلی استفاده شود

بوشهر – ایران علیرغم برخورداری از سواحل طولانی و مستعد برای پرورش میگو، حدود یک درصد از میگوی پرورشی دنیا را تولید می‌کند که باید این سهم افزایش یابد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: میگو یکی از آبزیان پرطرفدار است که در کشورهای مختلف دنیا دارای علاقمندان بسیار زیادی است و مشتریانی فراوانی دارد که تولید و صادرات این آبزی درآمدزایی و ارزآوری زیادی را خواهد داشت.
اراضی ساحلی جنوب کشور دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی برای تولید میگوی پرورشی هستند که علی‌رغم اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز فرصت‌های بی‌شماری در این زمینه وجود دارد.
سالانه بیش از ۵۰ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شود که در مقابل تولید حدود ۵ میلیون تن میگوی پرورشی در دنیا، سهم بسیار پایینی بوده و حدود یک درصد از تولید جهانی را شامل می‌شود.
در سال گذشته ۵۷ هزار و ۸۰۰ تن میگو از سطح ۱۴ هزار و ۳۴ هکتار تولید و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد آن روانه بازارهای منطقه، آسیا و اروپا شد در سال گذشته ۵۷ هزار و ۸۰۰ تن میگو از سطح ۱۴ هزار و ۳۴ هکتار تولید و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد آن روانه بازارهای منطقه، آسیا و اروپا شامل چین، امارات، ترکیه، عراق، ارمنستان، روسیه، اسپانیا و فرانسه شد.
میگوی ایران دارای مرغوبیت بسیار زیادی است و مسیر خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده و به همین دلیل بخش عمده میگوی تولیدی کشور دارای مشتریان جهانی بوده و به خارج از کشور صادر می‌شود.
با توجه به کاهش ذخایر دریایی و تهدیدهایی که در این حوزه وجود دارد، توسعه پرورش میگو اهمیت بیشتری می‌یابد و آبزی‌پروری باید جایگزین صید و صیادی در دریا شود تا اشتغال در این حوزه با تغییر روبرو شود.
داشتن بازار مصرف یکی از مهمترین چالش‌ها در عرصه تولید است که میگو و پرورش دهندگان و صادرکنندگان کمتر با این مشکل روبرو هستند و بازارهای بسیار خوبی برای میگوی مرغوب ایرانی وجود دارد.
به این قابلیت‌ها و پنانسیل‌ها، باید برخورداری از سواحل طولانی و مستعد برای پرورش میگو را نیز اضافه کرد؛ سواحل جنوبی کشور بهترین شرایط را برای تولید میگوی پرورشی دارند.
استان بوشهر به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود و بیش از نیمی از میگوی تولیدی کشور در این استان تولید می‌شود و شاهد افزایش سطح زیر کشت میگو در استان هستیم.
طی سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای توسعه سطح آبزی‌پروری در استان بوشهر صورت گرفته است ولی متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری میگوی پرورشی
رئیس سازمان شیلات ایران در سفری که به استان بوشهر داشت، با تاکید بر لزوم توسعه آبزی‌پروری گفت: دریا برخلاف اسم آن پایان ناپذیر نیست و اگر ذخایر آن مدیریت نشود تمام می‌شود.
سید حسین حسینی با بیان اینکه ذخایر تحت فشار که عملاً کف‌زیان و ذخایر عمق‌های کم هست، به شدت تحت فشار هستند تصریح کرد: در این شرایط اقدامات آبزی‌پروری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گفته سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران، صادرات میگوی پرورشی ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ ارزآوری داشته است.
مرتضی افراسیابی با بیان اینکه با درایت و برنامه ریزی بخش‌های دولتی و خصوصی مشکلات در حوزه میگو روز به روز کمتر شده است، اظهار داشت: میگوی مرغوب ایران جایگاه و مسیر خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده و ارزآور است.
توسعه پرورش میگو در استان بوشهر
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر به خاطر برخورداری از سواحل مستعد دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پرورش میگو است که تلاش می‌شود از این فرصت به خوبی استفاده شود.
احمد محمدی‌زاده به روند افزایش پرورش میگو در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته شاهد افزایش تولید میگوی پرورشی در استان بودیم که در امسال نیز میزان تولید افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه در فصل پرورش میگو قرار داریم اضافه کرد: همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات پرورش دهندگان و تسهیل روند پرورش میگوی پرورشی استان استفاده می‌شود.
استاندار بوشهر با بیان اینکه اراضی ساحلی استان بوشهر برای توسعه پرورش میگو در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در این زمینه مهم دانست.
وی استفاده از شیوه‌های نوین در پرورش میگو را یک ضرورت دانست و ادامه داد: بدیهی است با استفاده از شیوه‌های نوین با تکنولوژی بالا می‌تواند میزان تولید در واحد سطح را افزایش داد.

مشارکت ساحل‌نشینان در پرورش میگو
محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در پرورش آبزیان باعث می‌شود که با هزینه‌های کمتر شاهد تولیدی بیشتری باشیم که درآمدزایی، صادرات و ارزآوری را برای کشور افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به استقرار مراکز تحقیقاتی کشاورزی و پژوهشکده میگو در استان بوشهر تصریح کرد: ظرفیت خوبی برای تولید میگوی سالم و عاری از بیماری در استان بوشهر فراهم شده است.
استاندار بوشهر از برگزاری نشست‌های متعدد و تخصصی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و پرورش دهندگان میگو در استان خبر داد و گفت: باید در عرصه تولید میگو تکنولوژی و فناوری‌های نوین مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، تاکید کرد: تلاش می‌شود که ساحل‌نشینان در جوار مزارع پرورشی استان بوشهر در این طرح‌ها سهیم شوند.
افزایش ۲۱ درصدی تولید میگو پرورشی
مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری در استان بوشهر صورت گرفته است.
علی بازدار میزان تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر طی سال گذشته را ۲۸ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۳۴ هزار تن میگوی پرورشی از مزارع استان برداشت شود.
وی با اشاره به اختصاص شش هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر به پرورش میگو خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی بچه میگو در اراضی پرورشی سایت ۱۲ گانه استان انجام شده است.
مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به تولید دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون قطعه بچه میگو در ۲۱ مرکز تکثیر استان خاطرنشان کرد: تاکنون دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون قطعه بچه میگو در پنج هزار و ۴۱۰ استخر پرورشی استان ذخیره‌سازی شده است.
با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه آبزی‌پروری در سواحل جنوبی کشور وجود دارد، باید از این قابلیت و ظرفیت بیش از پیش استفاده شود تا هم زمینه درآمدزایی، صادرات و ارزآوری فراهم شود و هم اینکه اشتغال بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم.