نظارت مستمر بر ورود و خروج فرآورده‌های دامی در بندر دیر
نظارت مستمر بر ورود و خروج فرآورده‌های دامی در بندر دیر

بوشهر- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دیر گفت: نظارت مستمر بر ورود و خروج فرآورده‌های دامی در بندر دیر انجام می‌شود.

اسماعیل محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از نظارت بر ورود ۱۸۵ تن فرآورده‌های خام دامی از ابتدای طرح تشدید نظارت تا دهم فروردین ماه سال جاری به شهرستان دیر خبر داد.
وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم دامپزشکی دیر در طرح تشدید نظارت ویژه نوروز ۱۴۰۱، فعالیت بخش قرنطینه این شبکه است که با استقرار اکیپ ثابت و سیار بر ورود و خروج انواع مواد خام دامی نظارت می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دیر با بیان اینکه قرنطینه و امنیت زیستی یکی از وظایف مهم و خطیر دامپزشکی است، بیان کرد: قرنطینه در پیشگیری، کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دام و طیور مؤثر بوده و هر گونه حمل و نقل دام، طیور، آبزیان و فرآورده‌های خام دامی تنها با داشتن گواهی حمل بهداشتی _ قرنطینه‌ای دامپزشکی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: تمام خودروهای حمل مواد خام دامی وارده به شهرستان ابتدا با مراجعه به دامپزشکی و بررسی وضعیت ارگانولپتیکی محصول، لیبل محصول شامل تاریخ تولید و انقضا و …، وضعیت ترموکینگ خودرو، بررسی ترموگراف نصب شده در کانکس، اندازه گیری دمای عمق محصول با دستگاه عمق سنج دیجیتال، نحوه چیدمان محصول و بررسی مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای و همخوانی محموله با مجوز حمل و بررسی اطلاعات خودرو توسط بازرس قرنطینه اداره دامپزشکی شهرستان دیر انجام می‌شود.
محمودی یادآور شد: در طول سال گذشته قرنطینه دامپزشکی دیر به صورت شبانه روزی حتی در تعطیلات رسمی، کاملاً فعال و در حال خدمات رسانی و انجام هرچه بهتر امور بوده که عمده فعالیت این اداره به صادرات اختصاص یافته و بیشترین حجم کاری را شامل می‌شود.
وی افزود: طی این مدت از مقدار دو ملیون و ۹۸۴ تن فرآورده خام دامی بازدید قرنطینه‌ای – بهداشتی بازدید شد که بیشترین میزان خروجی محصول، میگو پرورشی تازه و منجمد با مقدار یک میلیون و ۸۴۷ تن بالاترین میزان صادرات در بین باقی محصولات داشته است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دیر عنوان کرد: پس از آن مقدار ۷۵۷ تن ماهی ماکول و در نهایت مقدار ۳۸۰ تن ماهیان غیر ماکول را شامل می‌شود که تمامی این محصولات در شرکت‌های فرآوری آبزیان عمل‌آوری و بسته بندی شده و در طول سال با بازدیدهای مستمر کارشناسان نظارتی و قرنطینه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: طی این مدت کارشناسان قرنطینه از مقدار ۲۴۳ تن میگو پرورشی منجمد وارده از شهرستان بوشهر و مقدار چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم داروهای دامپزشکی وارده از استان سمنان و مقدار هزار و ۸۵۰ کیلوگرم عسل طبیعی وارده از استان خراسان رضوی بازدید و کارشناسی به عمل آمده است.